Loading

sobota, 17 kwietnia 2010

Więcej na temat soi

Na stronie: http://www.eioba.pl/a79067/soja_coraz_bardziej_kontrowersyjna
znalazłam takie oto informacje na temat soi:

Soja zawiera bardzo dużo białka, nawet do 40%, które jest wyjątkowo wartościowe, a jego skład aminokwasowy jest najbardziej spośród produktów roślinnych zbliżony do białka mięsa. Białko sojowe w porównaniu z białkiem zwierzęcym w znacznie mniejszym stopniu powoduje utratę wapnia z moczem. Za takie działanie odpowiedzialny jest skład aminokwasowy białka, a konkretnie znacznie mniejsza niż w białku zwierzęcym zawartość aminokwasów siarkowych. Pod względem zawartości białka soja przewyższa swoich bliskich krewniaków - groch i fasolę. Zawiera ona również duże ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Cechą charakterystyczną jest stosunek kwasów jedno- i wielonienasyconych do kwasów nasyconych. Jest on o wiele korzystniejszy, niż w produktach mięsnych.

Soja dostarcza również witamin i składników mineralnych. Spośród witamin na uwagę zasługuje dość duża zawartość witamin z grupy B (witamina B1, B2, B6). Jest też soja doskonałym źródłem potasu, żelaza, wapnia, magnezu i fosforu.

Zawiera cenne fitoestrogeny (izoflawony i lignany), które posiadają praktycznie wszystkie pożyteczne cechy estrogenów (hormonów stosowanych w celu złagodzenia objawów przekwitania). Badania prowadzone w Uniwersytecie Wake Forest w USA dowiodły ponadto, że fitoestrogeny sojowe, podobnie jak estrogeny naturalne, zwiększają zawartość substancji neurotroficznych, które utrzymują komórki nerwowe w dobrej formie.Przypuszcza się w związku z tym, że soja powinna opóźniać starzenie się ludzkiego mózgu oraz chronić przed chorobą Alzheimera i innymi formami demencji.

Soja jawi się jako bardzo dobry produkt żywnościowy wpływający pozytywnie na zdrowie kobiet i mężczyzn w drugiej połowie życia, ponieważ ułatwia przetrwanie trudnego okresu po meno- i andropauzie.

Liczne badania pokazały, że preparaty sojowe chronią przed arteriosklerozą i chorobami serca, zmniejszając we krwi poziom „złego” cholesterolu (LDL), a zwiększając poziom „dobrego” (HDL). Długotrwałe spożywanie przez osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu ok. 85 g suchego ziarna soi dziennie może obniżać cholesterol całkowity we krwi o ok. 20%.

Soja poprawia elastyczność naczyń krwionośnych i obniża ciśnienie krwi. Częste jej spożywanie prawdopodobnie wyjaśnia znacznie mniejszą zachorowalność na choroby serca wśród ludzi Wschodu. Ochronnie na serce mogą również wpływać izoflawony - np. genisteina, które prawdopodobnie działają jako przeciwutleniacze.

Niektóre badania wskazują, że soja może być jednym z wielu czynników zmniejszających ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe, zwłaszcza przed przerostem i nowotworami prostaty, Potwierdzają to badania prowadzone m.in. na Uniwersytecie Harvarda Antynowotworowe efekty soi mogą tłumaczyć rzadkie występowanie raka prostaty u mężczyzn i raka piersi u kobiet Dalekiego Wschodu.

Badania dowiodły, że spożywanie kompletnych produktów sojowych jest korzystniejsze i bezpieczniejsze od stosowania wyciągów, które mogą zawierać tylko związki proestrogenne (więc potencjalnie rakotwórcze), a być pozbawione zawartych w soi związków antyestrogennych (przeciwrakowych). Ostatnio coraz większą uwagę zwraca się na korzystne działanie białka sojowego w profilaktyce osteoporozy, ponieważ spożywanie soi zwiększa gęstość kości i zapobiega osteoporozie. Długofalowe badania nad rolą soi w zapobieganiu osteoporozie u ludzi są w toku.

Dlaczego nie soja?


Stałam się wielką zwolenniczką soji. Oto kilka informacji na jej temat:

Kilogram soi zawiera tyle białka, co 33 jajka, 6 litrów pełnotłustego mleka, czy 2,5 kg mięsa. Poza tym ziarna tej rośliny zawierają wiele wartościowych substancji odżywczych, a także: witaminy B1, B2, B6, PP, E, K, A i C. znajdziemy tu także potas, magnez, fosfor, wapń, żelazo oraz lecytynę.
Soja posiada ponadto właściwości antymiażdżycowe i podwyższające odporność organizmu. Stwierdzono, że może być pomocna w obniżaniu poziomu "złego" cholesterolu bez jednoczesnego obniżenia "dobrego" cholesterolu. Coraz większą uwagę zwraca się także na korzystne działanie białka sojowego w profilaktyce osteoporozy. Białko to w porównaniu z białkiem zwierzęcym w znacznie mniejszym stopniu powoduje utratę wapnia.

Soja jest jedyną rośliną zawierającą kompletne białko,czyli osiem podstawowych aminokwasów które są niezbędne dla organizmu dorosłego człowieka (źródło: http://www.aktivplus.org/cms_pl/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=33

Mleko sojowe – idealne do odchudzania

Niedawno odkryłam mleko sojowe. Zaczęłam robić z niego kefiry (więcej na stronie  http://wagamoja.blogspot.com/
I zaczęłam chudnąć! Pierwszy raz w życiu piłam to mleko i naprawdę zdiwiłam się, że jest takie smaczne. Do tego te efekty w gubieniu kilogramów! Zaczęłam się bardziej interesować co ono w sobie takiego ma. I na stronie: http://www.aktivplus.org/cms_pl/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=33

Znalazłam takie oto informacje:

Mleko sojowe  - 100% ROŚLINNE , 0% CHOLESTEROLU, 0% LAKTOZY

To produkt bezlaktozowy, stanowiący pełnowartościowy zamiennik mleka krowiego dla osób, które nie tolerują laktozy lub są uczulone na mleko krowie. Jest silnie zasadotwórcze, a zawarte w nim witaminy i sole mineralne mają pozytywny wpływ na cały organizm.
Jest znakomitym pokarmem dla chorych. Nie ścina się w żołądku jak zwykłe mleko. Ma dobroczynny wpływ w przypadku owrzodzeń żołądka i dwunastnicy, raka, cukrzycy, a także dolegliwościach wątrobowych oraz schorzeń nerek i pęcherza moczowego. Pomaga przywrócić naturalną równowagę organizmu po chorobach.

Mleko sojowe ze względu na niską zawartość wskaźnika glikemicznego ,stabilizuje poziom glukozy we krwi – jest wiec produktem idealnym dla odchudzających sie , cukrzyków i osób opornych na insulinę.

Mleko sojowe można wykorzystywać niemal w każdym przepisie wymagającym dodania mleka krowiego. Świetnie nadaje się jako baza do kaszek, budyni, kremów, ciast, napojów, koktajli owocowych. Polecamy również jako lekkostrawny zabielacz do kawy , cappuccino lub latte macchiato.

Od siebie dodam, że mleko sojowe jest napojem otrzymanym z namoczonych w wodzie, a następnie rozdrobnionych ziaren sojowych.

Serdecznie polecam, gdy chcesz schudnąć.

JAK SCHUDNĄĆ

Darmowy Program Internetowy dla Kobiet Pracujących!

Zapisz się Teraz!

Email : 
Imię :
Zgadzam się z Polityką Prywatności