Loading

piątek, 2 stycznia 2009

Psychika a utrzymywanie nadwagi.

Przyczyny otyłości mogą być naprawdę różne. Istotnym jest to, że prawie zawsze ma to jakiś związek z naszą psychiką. Nawet sobie tego nieuświadamiamy, ze przeważnie tkwią one bardzo głęboko w nas samych. Oto niektóre z możliwości:

Otyłość jako tworzenie wokół siebie ochronnego muru, a nawet zasieków przed otoczeniem.

Strach przed krytyką, przed stresem, negatywnymi doświadczeniami, własnymi uczuciami i seksualnością.

Nadwaga często oznacza silny lęk /zaczynają wówczas źle pracować nerki, gospodarka wodna w organizmie jest niestabilna, rozchwiana i człowiek jest nie tyle otyły, ile napompowany, napuchnięty nadmiarem wody w organizmie/.

Ten, kto ma ochotę poczuć się ważnym, pragnie wywrzeć na innych wrażenie może przybierać na wadze. /Kiedyś otyła sylwetka, duży brzuch świadczyła o prestiżu społecznym i bogactwie./

Formułując odpowiedzi na poniższe pytania zaczniesz rozumieć zależność między twoją nadwagą a tym, co dzieje się w twoim życiu, myślach, uczuciach i w ciele.

1. Jak nadwaga wpływa na moje życie?,

2. W czym przeszkadza mi nadmiar kilogramów?

3. Czego nie mogę przez to robić?

4. Jakich uczuć nie mogę doświadczać mając nadwagę?


5. Co robiłbym/robiłabym, gdyby nie nadmiar kilogramów?

6. Dlaczego nie robię tego już teraz?

7. Przypomnij sobie moment, kiedy nadwaga po raz pierwszy pojawiła się w Twoim życiu. Kiedy to było? Czy wiązało się z jakimś konkretnym wydarzeniem w Twoim życiu? Np. : urodzenie dziecka, ślub, pogrzeb, zmiana pracy, rozwód, rozstanie z partnerem itp.

8. Uświadom sobie, a może nawet opisz swoje samopoczucie związane z byciem otyłą/otyłym. Np. czuję się ciężka, niezgrabna, nieładna. Wstydzę się pokazywać na plaży, nawet na ulicy. Mam uczucie pustki, nie chce mi się dalej żyć itp.

9. Teraz do każdego uczucia, sformułowania dodaj dlaczego tak się czujesz. Np. czuję się ciężka, ponieważ muszę dźwigać na sobie nadmiar obowiązków. Wstydzę się pokazywać na plaży, ponieważ wszyscy mnie obserwują, ponieważ moje ciało jest brzydkie i nieatrakcyjne itd.

Jestem zły/a, ponieważ wszyscy mnie ignorują. Czuję się samotna, ponieważ nie mam stałego partnera. Czuję......, ponieważ...... Jestem......, ponieważ

10. Teraz wyobraź sobie, że ważysz tyle, ile pragniesz. Nadwaga należy do przeszłości. Co zrobisz teraz? Czy będziesz robić coś, czego nie czynisz obecnie? Jak będzie wyglądało twoje życie? Czy coś się w nim zmieni? Czy zmienią się twoje stosunki z innymi? Jak to wpłynie na moje zdrowie? Czy wpłynie to na stosunek mnie do samego/samej siebie? Czy pozbycie się nadwagi pomoże ci lepiej wykorzystać własne możliwości w innych dziedzinach życia?

11. A wreszcie czy naprawdę tego chcesz? Jeżeli pojawią się wątpliwości, przede wszystkim musisz się ich pozbyć. To właśnie one w głównej mierze przyczyniają się do trwającego stanu nadwagi. Rozpoznanie ich stanowi pierwszy krok do uleczenia ciała i ducha, do pozbycia się nadwagi.

Więcej na ten temat znajdziesz w książce: "Kreatywne odchudzanie, czyli jak uzyskać upragnioną sylwetkę"

Pozdrawiam

Barbara Łukowiak

1 komentarz:

INTYTUT IRL KRAKÓW pisze...

Świadomość powinna dotyczyć realiów przyrody.
Wystarczą tebele tzw. __INDEKS ŻYWIENIOWY.
Reszta jest wizją dla kabaretu celem przygotowania materiału do rozśmieszania widzów.